Hot YIN

 

Yin onder genot van een heerlijk warm en knapperend vuurtje. Wegsmelmend verblijven in de houding en wegromen tijdens het navoelen

Voelt jouw lichaam in de wintermaanden of op wat koude en vochtige dagen ook net iets stijver dan in de zomer, als het lekker warm is? En heb je, bij warmte, ook minder last van lichamelijke pijn en is je aandoening dragelijker?

Warmte verwarmt ons letterlijk tot diep in ons zijn en zet ons in beweging.
Het fasciale (bindweefsel) systeem bestaat uit diverse lagen die door het hele lichaam heen geweven en met elkaar verbonden zijn. Hierdoor heeft spanning in één deel van je lichaam effect op elk ander deel van je lichaam. Wanneer aan deze fascia of bindweefsel wordt getrokken, wordt deze spanning door het hele lichaam verspreid. Alhoewel veel mensen vaak spanning en stijfheid associëren met hun spieren, is het meestal het bindweefsel dat bepaalt hoeveel en welke ruimte die spieren hebben.  In optimale conditie is fascia een los, vochtig weefsel. Als er continue, beweging en balans in het lichaam is, blijft de fascia vloeibaar en mobiel. Helaas wordt onder invloed van chronische fysieke, mentale of emotionele stress of gebrek aan beweging, de fascia verstijft en verliest het haar vloeibaarheid. Dan beginnen de lagen van fascia aan elkaar vast te kleven en vormen “knopen”, het bevriest als het ware.

Warmte Warmte heeft dus een positief effect op de structuur van je fascia. Door de warmte ontspan je makkelijk je spieren daarnaast neemt de elasticiteit van het bindweefsel door de warmte toe. Het water binnen de bindweefselcellen verwarmt en laat als het ware de bevroren, stijve delen smelten. De fascia is een soort dunne bindweefsel dat de spieren van het lichaam bij elkaar houdt. Wanneer het bindweefsel ontstresst en kan ontdooien dan vermindert dit pijnklachten en stijfheid, hierdoor kan de energie weer makkelijker stromen. Voeding- en afvalstoffen vinden dan eenvoudiger hun pad. En je organen en spieren krijgen meer ruimte.

‘Warmte is beweging”

Hot Yin Yoga Yin Yoga is een rustige vorm van Yoga die ruimte in het lichaam geeft, in de ruimste zin van het woord. In tegenstelling tot andere yogavormen ligt de nadruk niet op de beweging maar op stilte in de houding.
Tijdens de Hot Yin Yoga lessen voegen we alles samen. Helende houdingen, langdurige rek, stilte & warmte! Yin Yoga in een ruimte die tot ongeveer 30 graden verwarmt is maakt dat je makkelijker “ontdooit” en je zelf herstellend vermogen aanwakkert.

Voor wie?
Hot Yin Yoga is niet alleen gewoon lekker maar ook uitermate geschikt voor mensen met lichamelijke aandoeningen zoals fibromyalgie, artritis, artrose, jicht, osteoporose, stijve en/of pijnlijke gewrichten en spieren, slechte doorbloeding of hoge spanning in het lichaam.
Tijdens de Hot Yin Yoga lessen voegen we alles samen. Helende houdingen, langdurige rek, stilte en warmte!

Zelf mee te nemen:
Een grote bad-, strandhanddoek
Een kleine handdoek voor over het yogakussen

Water drinken:
Zorg dat je goed gehydrateerd naar de les komt en tijdens en na de les voldoende water tot je neemt.

Houdt het lesrooster in de gaten voor actuele informatie.

Wil je meer rust in je hoofd en lijf?  In diepe ontspanning komen?
Kamp je met lichamelijke klachten?
Dan is dit de perfecte les voor jou.