Wat is YIN?

 

Yin Yoga is een meditatieve vorm en geeft ruimte in het lichaam in de ruimste zin van het woord.  Yin yoga houdingen worden dan ook op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). 
Op die manier wordt eerder het bindweefsel dan de spieren opgerekt en gestimuleerd. Hierdoor worden gewrichten beweeglijker en actiever. Dit wederom stimuleert meer opening en ruimte in ons lichaam; in het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug.

Het effect van Yin yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Het beweeglijker maken van bindweefsel zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam.

We bestaan voor 70% uit bindweefsel. Dit verbindende weefsel, bestaat bijna geheel uit water. Het heeft een steunende, verzorgende en vooral communicatieve functie in ons lichaam. Het maakt onderdeel uit van al onze organen, spieren, botten, kraakbeen, pezen, kapsels etc. Het zorgt voor beweeglijkheid en souplesse en wanneer het stroomt voelen we ons fit, vitaal en energiek.
Stress kan ervoor zorgen dat het water zich als ijs gedraagt; vast, stijf en breekbaar.

Maar wat is nou de kracht van YIN hierin?
Tijdens de Yin worden de houdingen langdurig aangehouden zodat juist dit o zo belangrijke weefsel, op de verschillende lagen wordt
aangesproken. Stress, of het nou fysiek of emotioneel is, het slaat zich op in bindweefsel.
Zo is rugpijn tegenwoordig een veelvoorkomende klacht, een plek in ons lichaam waar zich veel bindweefsel bevindt. Door te weinig beweging – wat steeds meer voorkomt door zittend werk – kan dit erg pijnlijk worden. Of te denken aan wanneer je je arm een tijd in een mitella
draagt wegens bijvoorbeeld een botbreuk. Het bindweefsel is dan dusdanig gekrompen of
strak geworden dat het je schouder vastzet, oftewel je ontwikkelt een “frozen shoulder